Είναι τα e-bikes το μέλλον?

Τις τελευταίες μέρες μου δόθηκε η ευκαιρία να περάσω λίγο χρόνο με το καινούργιο e-bike της Specialized, το Levo Comp 27b.
Πρόκειται για το πιο προσιτό σε τιμή e-bike mtb της Specialized. Αλουμινένιος σκελετός, μέτρια περιφερειακά, όχι το δυνατότερο μοτέρ & μπαταρία συγκριτικά με τα ανώτερα μοντέλα της ίδιας σειράς, fatty (ή Super Plus θα έλεγα) αλλά με αρκετά καλά Specs έτσι ώστε να κάνεις την βόλτα σου χωρίς να λείπει κάτι ή σχεδόν κάτι αν εξαιρέσουμε την απουσία dropper post που πραγματικά μου ράγισε την καρδιά… Τι ψυχή έχει πια ένα dropper? Κι όμως έλειπε. Ευτυχώς σε όλα τα μοντέλα του 2018 είναι standard equipment ακόμα και στις πιο φτηνές εκδόσεις.

Πάμε στο ψητό! Mixed feelings/emotions, όταν ανέβηκα πρώτη φορά δεν μπορούσα να συνειδητοποιήσω την δύναμη του. Μάλιστα το αποκάλεσα επικίνδυνο, με την καλή έννοια! Το μυαλό μου πήγε κατευθείαν σε όλα αυτά τα τεχνικά μονοπάτια που δεν μπορούσα να ανέβω ή ακόμα και σε διαδρομές ανοιγμένες από μηχανάκια που ποτέ δεν διανοήθηκα να σκαρφαλώσω. Το προηγούμενο βράδυ άνοιξα google earth, είδα τις διαδρομές μου στο garmin, elevation profiles από μονοπάτια, και κατέστρωσα το σχέδιο μάχης. Επίσης πρόσθεσα στο πλάνο περιοχές τις οποίες θεωρώ πολύ βαρετές αλλά αναγκαίες για να φτάσω στον προορισμό μου γιατί πολύ απλά ήξερα ότι θα τις διασχίσω γρήγορα.

Το ποδήλατο είναι pedal assist, δηλαδή έχει υποβοήθηση ενώ κάνεις πετάλι, αν δεν κάνεις πετάλι δεν πάει βήμα, δεν έχει κάποιο διακόπτη ή κάτι άλλο που να σου δίνει γκάζι, απλά κάνεις πετάλι και αυτό σου κάνει την ζωή πιο εύκολη. Μάλιστα για να “ενεργοποιήσεις” το μοτέρ του πρέπει να πατάς με δύναμη το πετάλι για να του δώσεις να καταλάβει ότι χρειάζεσαι την βοήθειά του, έξυπνο σύστημα αλλά πολλές φορές όταν πιάνεις ταχύτητα και ρολάρεις χωρίς απαραίτητα να “πατάς” με δύναμη το μοτέρ σταματάει να βοηθά και τότε αντιλαμβάνεσαι άμεσα το βάρος του ποδηλάτου καθώς και την μειωμένη κύλιση που έχει. Το ίδιο συμβαίνει και όταν ξεπερνά κανείς την ταχύτητα των 25klm/h βάση νόμου της Ε.Ε. (ξενέρωμα αλλά για αυτό δεν ευθύνεται η Specialized). Για να πιάσεις “τέμπο” θέλει εξάσκηση.
Το οτι έχει μοτέρ δεν σημαίνει όμως οτι θα είσαι χαλαρός σαν να πηγαίνεις βόλτα σε ευθεία, η σωστή χρήση των ταχυτήτων είναι απαραίτητη και θα υπάρξουν και φορές που η καρδιά σας θα χτυπήσει κόκκινα.

Το μοτέρ έχει 3 σκάλες, την turbo, trail, eco τις οποίες μπορεί κανείς να ρυθμίσει με 2 κουμπάκια + και – που βρίσκονται στο πλάι της μπαταρίας δεξιά και αριστερά από το power button. Πολύ απλό στις ρυθμίσεις, δεν έχει οθόνες και τέτοια gadget κρατώντας ένα πιο original χαρακτήρα. Από εκεί και πέρα σε όσους αρέσουν τα πολλά settings μπορούν να επέμβουν στο μηχανισμό μέσω ενός απαράδεκτου app της Specialized με την ονομασία mission control. Ωραίο app που σου δίνει την δυνατότητα να ορίσεις κατά πόσο τις εκατό θέλεις να δίνει δύναμη το μοτέρ σε κάθε mode όπως και την επιτάχυνση του μοτέρ όταν ξεκινά να σε βοηθά. Απαράδεκτο το app γιατί 9 στις 10 φορές κολλάει και κλείνει. Πρόσεξα οτι για να λειτουργήσει σωστά χρειάζεται να έχεις τα δεδομένα ανοιχτά (3g/4g) στο τηλέφωνο, πράγμα αδύνατο όταν είσαι στο βουνό. Φαντάζομαι οτι κάποια στιγμή θα βγάλουν κάποιο update και θα βελτιώσουν το app αλλά προς το παρόν όπως θα δείτε και στο app/play store οι κριτικές είναι κάτω του μετρίου.

Κατά τα άλλα αν ξεχάσουμε τα περί τεχνολογίας το ποδήλατο έχει πολύ fun και σου αλλάζει τους ορίζοντες όσο αφορά το τι μπορείς να κάνεις με αυτό. Οι ανηφόρες πλέον είναι διασκέδαση, οι μεγάλες αποστάσεις γίνονται μικρότερες και η όρεξη για εξερεύνηση μεγαλώνει. Παρόλα αυτά πάντα έχεις το άγχος μη τελειώσει η μπαταρία, τουλάχιστον στην αρχή μέχρι να ανακαλύψεις τις δυνατότητές του χιλιομετρικά. Στον κάθε αναβάτη είναι διαφορετικές γιατί όλοι έχουμε διαφορετικό βάρος, κουβαλάμε διαφορετικό εξοπλισμό, κάνουμε διαφορετικές διαδρομές, και πεταλάρουμε με διαφορετικό τρόπο, οπότε θα ήταν άδικο να πετάξω ένα νούμερο όσο αφορά τα χιλιόμετρα που έβγαλε η μπαταρία, γιατί στο 99% από εσάς θα ισχύει κάτι τελείως διαφορετικό. Σε ερώτηση αν το ποδήλατο δεν πάει βήμα αν τελειώσει η μπαταρία, η απάντηση είναι ότι πάει, απλά υποτίθεται ότι κάποιος πήρε αυτό το ποδήλατο για να κάνει την ζωή του πιο εύκολη και για να διασκεδάσει και όχι για να δυσκολέψει την προπόνηση του, οπότε αν δείτε τα λαμπάκια της μπαταρίας να μειώνονται απειλητικά προς τα κάτω, καλύτερα πάρτε τον δρόμο της επιστροφής.

Στα κατηφορικά μονοπάτια το ποδήλατο το έσβηνα τελείως για να σώσω μπαταρία (δεν έχει μηχανισμό επαναφόρτισης στην κατηφόρα) και του συμπεριφερόμουν σαν ένα κλασικό mountain bike. Και εκεί ξεκινά το ξενέρωμα! Είναι βαρύ, μάλλον είναι πολύ βαρύ, και το αστείο είναι ότι όταν πεταλάρεις με ανοιχτό το μοτέρ ξεχνάς πόσο βαρύ είναι μέχρι να μπεις στη κατηφόρα και εκεί ξεκινά το μαρτύριο. Είναι ασήκωτο για παιχνίδι, και στο μεγαλύτερο ποσοστό της κατηφόρας οι 2 ρόδες λόγο βάρους είναι κολλημένες στο έδαφος. Όχι ότι δεν μπορείς να το “τραβήξεις” σε κάποιο drop ή jump αλλά δεν γίνεται να το κάνεις συνέχεια, είναι πολύ κουραστικό. Με ανοιχτό το μοτέρ, οκ ίσως σου δίνει λίγο push αλλά σίγουρα δεν το κάνει ελαφρύτερο.

Κατά τα άλλα σαν κατασκευή είναι πολύ στιβαρή, δεν σου δίνεται σε καμία περίπτωση η αίσθηση ότι μπορεί να ξεχαρβαλωθεί, η μπαταρία είναι πολύ καλά στερεωμένη, full αδιάβροχο και όλα θυμίζουν ένα κλασικό mtb.

Είμαι υπέρ των e-bikes? Πιστεύω οτι τα e-bikes ήρθαν για να μείνουν, και όσο προχωρά η τεχνολογία δεν θα υπάρχει ταβάνι στις δυνατότητές τους. Κακά τα ψέματα όλοι έχουμε σχολιάσει αρνητικά το παιχνίδι των εταιριών με τις 29αρες ρόδες που έγιναν 27.5 και μετά έγιναν 27.5 plus και μετά έγιναν ξανά 29 στο dh (το οποίο guess what….θα γίνει 27plus? ), για τους boost άξονες, για τα πιρούνια που έγιναν 32, 34, 36, για τις πίσω αναρτήσεις που από ελατήριο έγιναν αέρος και τώρα ξανά γυρνάμε στο ελατήριο, και και και… κάτι τέτοιο θα γίνει και με τα e-bikes. Σε λίγα χρόνια θα μιλάμε για watt, ampere, αισθητήρες, αξελερόμετρα, και άλλα τέτοια κουλά, οι εταιρίες σίγουρα θα εκμεταλλευτούν το “απύθμενο” της τεχνολογίας και θα δελεάζουν τον κόσμο με κάτι καινούργιο, πιο γρήγορο, πιο δυνατό, you name it.

Πολλοί θα βγουν να τα καταδικάσουν, να κράξουν, αλλά όποιος βλέπει μπροστά τα e-bikes είναι το μέλλον όσο και να μην μας αρέσει. Προσωπικά τα συγκρίνω με τα κινητά τηλέφωνα που στην αρχή όλοι τα θεωρούσαν άχρηστα και πλέον όλοι έχουν από ένα, μετά ήρθαν τα smart phone με τα οποία επίσης όλοι στην αρχή ήταν διστακτικοί, πλέον επίσης όλοι έχουν από ένα. Είναι δύσκολο να πεις όχι στην τεχνολογία όσο και αν αντιστέκεσαι στην αρχή.

Συμπέρασμα? Αν σας δοθεί η ευκαιρία να δοκιμάσετε ένα e-bike αρπάξτε την, όσο αντίθετοι και αν είστε, έτσι για την δοκιμή, αξίζει κάτι πριν το απορρίψετε να το δοκιμάσετε. Στην αρχή και εγώ ήμουν αντίθετος, μάλλον σκεπτικός, μετά την δοκιμή άρχισα να βλέπω τα πράγματα λίγο διαφορετικά. Είναι πολύ νωρίς ακόμα, αλλά αν ελαττωθεί το βάρος, βελτιωθούν οι αισθητήρες και κρατηθεί ο χαρακτήρας του ποδηλάτου τότε θα μιλάμε για μια νέα εποχή για το ποδήλατο, όπως αυτή ήρθε πριν από λίγα χρόνια με τα trail/enduro/all mountain bikes, καθώς και τα dropper post που προσωπικά τα θεωρώ την καλύτερη εφεύρεση για το mtb μετά τις ταχύτητες.

Μου άρεσε? Ναι έχει πολύ πλάκα.
Θα το αγόραζα? Μάλλον όχι, πιστεύω είναι πολύ νωρίς ακόμα. Αν μου περίσσευαν χρήματα και είχα κλείσει την ποδηλατική μου συλλογή ίσως, γιατί ξέρω οτι με αυτό θα μπορώ να εξερευνήσω διάφορα μέρη που με το κανονικό μου ποδήλατο αδυνατώ, αλλά σε καμία περίπτωση προς το παρόν δεν θα το αντικαθιστούσα με το ποδήλατό μου.
Και για όσους θα συνεχίσουν να κατακρίνουν την “τεχνολογία” στο ποδήλατο ας θυμηθούν ότι τεχνολογία δεν είναι μόνο τα ηλεκτρικά μοτέρ αλλά και τα ανθρακονήματα, και οι αναρτήσεις, και τα dropper post. Για μένα αν το e-bike είναι ο λόγος κάποιος να σηκωθεί από τον καναπέ και να γνωρίσει τον κόσμο του mtb είναι μια θετική εξέλιξη, όπως και το να μπορούν φίλοι μου με προβλήματα υγείας να είναι μαζί μου ξανά στο βουνό και να περνάμε όλοι μαζί καλά κάνοντας το αγαπημένο μας χόμπι. Γιατί για εμένα το ποδήλατο δεν παύει να είναι τρόπος ζωής και μια από τις καλύτερες μορφές διασκέδασης και ψυχικής υγείας.

Τέλος να ευχαριστήσω πολύ θερμά το Action Bike Club στη Θεσσαλονίκη καθώς και την Specialized που κάθε χρόνο μας δίνουν την δυνατότητα να δοκιμάζουμε τα ποδήλατά τους.